donderdag 5 april 2012

Bakken, whoopie pie

Al enige tijd zie je op internet steeds meer recepten voor Whoopie Pie. Geen cake, geen koekje maar net er tussen in. Cupcakes, taarten, macarons, cakepops.... alles is alweer uit! Wil je iets bakken wat "in" is? Maak Whoopie Pies.

Waarom heten ze zo? Het verhaal gaat dat Amish vrouwen deze maakten voor de lunchtrommels van hun hardwerkende mannen. Als deze de lunchtrommel openden en zagen dat er een Whoopie Pie inzat, riepen ze "Whoopie". Vandaar de naam...

Ik schreef al eerder dat ik wel vaker wil bakken, maar ja, wat doe je er dan mee? Nu heb ik vandaag mazzel want een vriend van ons gaan we vanavond verrassen in de kroeg voor zijn verjaardag. We hebben een culinaire cadeaubon en dus leek het me leuk om daar iets bij te maken. Een uitgelezen kans voor het proberen van de Whoopie Pie!!!!

Gisteren ben ik eerst nog naar de kringloop geweest (Haarzuilen) voor een trommeltje. Ik vind zelf dat ik een mooie heb gevonden! Nu nog bakken...



Wat gaat er dan in?
  • 85 gr boter
  • 200 gr suiker
  • 1 ei
  • 250 gr bloem
  • 25 gr ongezoet cacaopoeder
  • 1 1/2 theelepel baksoda (of vervang dit  en de bloem voor zelfrijzend bakmeel)
  • 1 theelepel zout (of als je gezouten boter hebt laat je dit weg)
  • 235 ml melk
  • 1 theelepel vanille extract
  • 170 gr boter, zacht
  • 90 gr poedersuiker
  • 1/4 theelepel vanille extract
  • 100 gr marshmallow creme (fluff)
  • 1 eetlepel melk

 

Maak de vulling: Klop 170 gr boter met 90 gr poedersuiker in een kom tot een licht en luchtig geheel. Meng er 1/4 theelepel vanille extract, 100 gr marshmallow creme en 1 eetlepel melk door. Smeer het mengsel op de helft van de afgekoelde koekjes en leg er een ander koekje bovenop.
 
KLAAR! Nou, dat is best gezellig als ik het zo zie. We hebben even voorgeproefd, maar je moet wel een zoetekauw zijn om dit lekker te vinden. Dus mijn advies is: maak kleine koekjes en doe minder suiker erin. Maar het is wel lekker en weer eens iets anders. Ik ga ook maar eens op zoek naar andere smaken die minder zoet zijn.
 
Oh ja, en als je je afvraagt wat Fluff is? Het zit in een potje, staat bij de hagelslag in de supermarkt en ziet er zo uit:
 
 

1 opmerking:

  1. Leuk! Die wilde ik nog graag een keer maken! Dus zal dit recept eens naast die ik al had gevonden houden. Ze zien er lekker uit!

    Fijne paasdagen! Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen