vrijdag 4 november 2011

Appeltaart

En dan is het weer vrijdag... bakken dus!

Dit keer heb ik een appeltaart gemaakt. Wel wat anders dan dat ik normaal zou doen. Ik kocht altijd een pakje van Koopmans en deed wat er op stond.
Nu kwam er niet zo'n pakje aan te pas.

Ik heb uit het boek; Bakken, het standaardwerk met meer dan 350 recepten en technieken een recept gebruikt voor Frans deeg. Dit deeg wordt meestal gebruikt met fruitvullingen. De bereidingsmethode is anders dan de meeste soorten taartdeeg. De boter wordt niet in stukjes door de bloem gemengd, maar romig geklopt met de suiker, waarna beetje bij beetje gelopt ei wordt toegevoegd. Dan spatel je de bloem en cakemeel erdoor.

Boek “Bakken” van James Peterson | ISBN: 9789061129097, verschenen: 2010, aantal paginas: 400

Wat gaat er in het deeg?
- 140 gram boter
- 100 gram fijne tafelsuiker
- 1 koud ei en 1 koud eigeel
- 125 gram cakemeel
- 125 gram bloem
- 1/2 theelepel zout



In de appeltaart heb ik een mengsel gedaan van appel, rozijnen, custardpoeder, suiker en kaneel. Wist niet echt de verhoudingenm maar heb een beetje gegokt dat het zo wel in orde was.....
Vriendlief heeft net een mini appeltaartje (alles hetzelfde maar in 1 persoonsbakvorm) geproefd en hij is tevreden. Ik hoop de mensen die morgen komen op de koffie ook!
(Al is de verrassing er wel van af als ze dit nu lezen... :)
Dat is nog wel een tip, ik heb deze via dille en kamille gekocht. Ze hebben een losse bodem dus kun je het er makkelijk uithalen. Want, een 1 persoonstaartje is altijd een succes.



Foto volgt nog als de appeltaart uit de oven is en afgekoeld...


KLAAR!!!!!!
(morgen met een beetje slagroom, best oké toch?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten